måndag 30 mars 2009

Virgin Cove

Jo, veckan som gatt var vi pa Virgin Cove, i Saanapu, pa sodra sidan pa on.

Tyvarr kantades veckan av besvikelser, dyr mat och regn...

Vi kom pa mandagen (efter att ha fatt vanta pa bussen i 1,5 timme for att den gick samoansk tid) tillsammans med arkeologistuderande som var pa utflykt, och blev visade till var lille fale (typ hydda). Myspys! Vi blev lamnade dar och passade pa att softa lite forsta dagen, eftersom resten av veckan bestod av hart arbete!
Platsen ar verkligen en av de vackraste jag sett! Vilket ni kanske forstar av att se bilderna...

Dagen efter gjorde vi lite forarbete infor det att de tre pojkarna fran skolan skulle komma dagen efter. Vi kollade runt lite och hittade Tupu, en kille som jobbar pa resorten och kan allt om byn! Han visade oss till en stor sa kallad starmound (en hos som anvandes av hovdingarna for att tavla i att snara duvor). Det ar den storsta hog jag nagonsin sett!! Den var sakert minst 15m hog och 30-40m i langd och bredd! Sa drommen nu ar att undersoka platsen... hum...

Onsdagen satte vi oss och vantade pa pojkarna och Tautala som skulle komma halv 9, men nar klockan narmade sig 10 ringde jag en av killarna och undrade var de holl hus. Han svarade att Tautala var upptagen och att de inte skulle komma forran dagen efter...!?
Jag blev genast sur och ringde Tautala. Hon kunde inte forsta varfor jag var upprord. Hon kunde ju i alla fall skickat ett sms! Illa illa!! Hon hade ingen forstaelse alls, aven om det var hon som praktiskt taget tvingat mig att gora en plan for veckan utefter att de skulle komma onsdagen.
Men griniga som vi var satte vi igang att sjalva roja den starmound vi skulle utga ifran... Med lite hjalp fran Tupu klarade vi av att roja i princip hela platsen den dagen.
Var starmound ar ganska liten, ca 1 meter hog och 15 i diameter, men den var kraftigt overvaxt med djungelvegetation. Trodde aldrig att jag i min arkeologkarriar skulle rycka lianer...

Torsdagen i alla fall sa kom dom, 3 timmar sent. Men det var bara tva av killarna, och Tautala kunde inte stanna. Jag satte direkt killarna i arbete att roja upp och vi gick for att vara med pa Tupus morgonprogramm som handlade om deras traditionella dryck 'ava. Sirie skriver namligen hennes uppsats om denna dryck!
Men nar vi kom tillbaka hade i princip inget hant! Det visade sig att de hade forsokt att sjalva mata in hogen med gpsen jag hade med mig, och mata storlek och rita en skalenlig karta. Och de hade inte rojt det minsta!! Och deras matningar var sa kasst gjorda sa det kunde jag inte anvanda.

Jag forsokte och forsokte att forklara for dom resten veckan vad jag ville att de skulle hjalpa mig men men de lyssnade inte och gjorde nat helt annat eller var valdigt sega... Illa, illa!

Men jag och Sirie lyckades mata in hogen och inventera omradet med gps och lite hjalp, sa jag har data nog for att forsoka utforma en databas! Men killarna bidrog ju inte direkt...
Och inte nog med att de inte gjorde vad jag ville, de ljog och var sena! Sista dagen var en av killarna hemma, for hemsk huvudvark sa kompisen, men en av de anstallda hade sett honom pa en rugbymatch! Och nar jag konfronterade dom sa fornekade dom det... bajshogar!!

Sjalva boendet var ok... forutom att vi hade kokosnotskrabbor i var fale som storde oss om natterna. Och maten var sviiiiiindyr!

Men sista kvallen var i alla fall bra! De hade en show, eller sa kallad Fia Fia, med dans, musik och eld! Myspys! Efterat gick vi med ett gang anstallda pojkar till stranden dar vi drack, spelade gitarr, sjong och dansade! Supermysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar