söndag 22 februari 2009

15 feb - kyrksondag

Sov så länge vi kunde… alltså till 8 tiden på grund av alla läten utanför. Vi traskade iväg till stan och till Netties som Marie rekommenderat. Efter att ha gått i vad som känts som i en evighet (i en bra omväg märkte vi sen!) så hittade vi tillsist Netties! Och efter att ha pustat lite, köpt chips och vatten, orkade vi tillsist ta och köpa mat (vi var HELT slut kan tilläggas!). Mumsig söndagsbuffé a la Samoansk söndagsmiddag med kycklinggrytor, massa kött och taro. I en kantin låg ett helt litet grishuvud! En liten nöff-nöff! Men vi tog kycklinggrytan, grönsaker och taro. Taro är en konstig grönsak som vi aldrig stött på tidigare. Smakar som en blandning mellan potatis och degigt bröd… men det var mycket smarrigt att doppa i grytorna!

Efter vi suttit på hamnkanten och ätit och sett en hund svalka sig i en vattenpöl, insåg vi att vi inte var långt från vad som kallan Paololo Deep, som är ett reservat med finfin snorkling! Snorkling innebär vatten! Som tur var var vi förutseende och hade med oss badkläder, så vi traskade dit. Dock tänkte vi inte på att ta med oss vår snorklingsutrustning, men jag blev så sugen när vi väl var där så jag hyrde den sämsta snorklingsutrustningen jag stött på. Men väl under ytan glömde man bort att snorkeln läckte och att fenorna var vikta åt alla konstiga håll och aatt jag höll på att tappa dom hela tiden! Så mycket vackert att titta på! Och massa färgglada fiskar som man kunde komma riktigt nära! Som att snorkla i ett mycket stort och välskött akvarium! Tyvärr tog jag mig inte hela vägen till de rekommenderade områderna, utan höll mig ganska nära stranden och Sirie, då jag inte ville paddla ut själv. Men nästa gång drar jag med mig Sirie!

Sen tog vi taxi hem och somnade som stockar långt innan normal läggdags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar