torsdag 19 februari 2009

Fattig papalagi

Nu har vi borjat komma in i livet har nere... Pa bade gott och ont.
Borjat skolan ordentligt nu, och var larare ar trevlig men jattesvar att hanga med. Sa far vi kanna pa en hel del av rasism/fordommar mot europeer! Vi ar tydligen extra hariga for att det ar kallt, skriver bara det i vara bocker som vi vill tro, massakerar folk utan anledning och ar allmant otrelvliga... Inte undra pa att vi inte blir sa valbemotta av ungdomarna har om det ar sant de lar ut i skolan.
Och alla vara forelasningar ar pa samoanska blandat med engelska, och det marks tydligt att han inte oversatter allt sa vi ska forsta. Ordet Papalagi (uttalas paapalangi) betyder vit manniska och vi hor honom namna det flera ganger och alla skrattar. Och vi sitter som bleka fantrattar... Inte fullt sa kul!

Och vi ar mycket fattigare an samoanerna i allmanhet just nu. Det har gatt at mycket mer pengar an vi raknat med till allt mojligt. Inga onodigheter dock. Sa ska ta ut mina sista 300 nu och suga pa dom tills nasta vecka da vi far pengar. Men da ska vi betala mycket!
Jag har hyran i Sverige (ca 2000), hyran har nere (2000+) utover det ska vi betala en manadshyra i deposition (2000+) sa det blir inte manga kronor/tala over! Sa vi far verkligen uppleva en helt annan kultur pa valdigt nara hall!

Internet har nere ar fortfarande skraaaap! Och ingenstans an har jag hittat ett bra stalle dar jag kan ladda upp mina blogginlagg och bilder for er att se. Eller dar msn funkar, eller dar det finns headset! MARIE HJALP!

Och vi fick hora att sms till och fran Samoa/Sverige kostar runt 1,5kronor! Lycka tankte vi, men det sket sig snabbt! Vara telefoner vill inte vara med pa noterna, eller sa at det simkortet/centralen som strular... Vi var inne pa hos var operator igar men vi har inte hort nagot mer fran dom.

Ursakta for ett deppigt inlagg men kande att jag ville skriva av mig lite.... Hoppas att alla har det bra i Sverige och jag forsoker vifta hem lite varme till er i kylan!

Om smsfunktionen nu skulle funka sa far ni garna prova att skicka en halsning! Mitt nummer har nere ar +6857244496!

1 kommentar:

  1. Hello papalangisar, säg en massa fula saker om dem på svenska då, det blir ju eran egna lilla hämnd!! hi hi
    har satt över 600kr idag fredag 07.58 i Sverige
    Åker på ACDC i Globen idag, stannar hela helgen
    Lille Far

    SvaraRadera